Patent Sternika motorowodnego – co o nim warto wiedzieć?

Patent Sternika motorowodnego otwiera przed nami fascynujący świat możliwości na wodach, pełen tajemnic i technicznych innowacji, ale czy naprawdę wiemy, co warto o nim wiedzieć? Za kulisami tego unikalnego dokumentu kryją się nie tylko zasady, ale także historie triumfów i wyzwań. W tym artykule przyjrzyjmy się bliżej tej niezwykłej ochronie prawnej, która może nam pomóc w przemierzaniu różnego rodzaju zbiorników wodnych.

Kto może przystąpić do kursu i jak on wygląda?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każda osoba, która skończyła 14 lat, ma prawo przystąpić do kursu sternika motorowodnego. Nieletni potrzebują dodatkowej zgody rodziców lub opiekuna prawnego. Spełnienie tych dwóch warunków jest wystarczające do uzyskania tego uprawnienia. Dodatkowo konieczne jest uiszczenie opłaty za kurs, która zazwyczaj wynosi od 400 złotych wzwyż. Trzeba również doliczyć koszt egzaminu w wysokości 250 złotych oraz opłatę za wydanie dokumentu, która wynosi kolejne 50 złotych.

Szkolenie składa się z dwóch głównych części: teoretycznej i praktycznej. W pierwszej części uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu ratownictwa, zasad bezpieczeństwa, budowy jachtów, manewrów na wodzie oraz obsługi technicznej sprzętu. Po ukończeniu części teoretycznej przechodzi się do nauki praktycznej, która obejmuje prowadzenie jachtów, manewry wodowania oraz umiejętność poruszania się sprzętem motorowodnym. Całe szkolenie trwa zwykle jeden weekend, ale dokładny czas może się różnić w zależności od szkoły i postępów uczestnika. Po zakończeniu kursu i zdaniu egzaminu uczestnik otrzymuje patent, który posiada każdy sternik motorowodny.

Egzamin patentowy na sternika – jak wygląda w praktyce?

Po ukończeniu szkolenia motorowodnego, uczestnik ma możliwość przystąpienia do państwowego egzaminu. Większość szkół oferujących kursy prowadzi również egzaminy, co przyspiesza cały proces. W przypadku części praktycznej egzaminu, zdobycie patentu w tym samym miejscu, gdzie odbywało się szkolenie, jest dużym ułatwieniem, ponieważ uczestnik pracuje na sprzęcie, który już zna i na którym już ćwiczył.

Egzamin teoretyczny na patent sternika motorowodnego składa się z 75 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Aby zdać test, trzeba poprawnie odpowiedzieć na co najmniej 65 pytań w ciągu 90 minut. Materiał egzaminacyjny obejmuje zagadnienia związane z ratownictwem wodnym, locjami, meteorologią oraz pomocą nawigacyjną. Warto zauważyć, że nie ma ustalonej listy pytań, które mogą pojawić się na egzaminie.

Część praktyczna egzaminu polega na sprawdzeniu umiejętności na jachcie motorowym. Egzaminator wymaga od uczestnika wykonania różnych manewrów, cumowania, wydawania komend, zarządzania załogą oraz przeprowadzenia prac bosmańskich.